Wedding

Daisypath Anniversary tickers

Amani

Daisypath Happy Birthday tickers

Aqil Danial

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, October 8, 2013

Ketam mengajar anak berjalan

I kinda have a good relationship with my bro-in-law's family. Kenal la mak bapak and semua adik-beradik dia. Dah nama tinggal berjiran, so kalau depa datang ke rumah kakak aku, aku kena la somehow tunjuk muka, kang orang kata menyombong plak.

One thing about them is they call each other by 'Aku-Kau' term. Lantak la, dah gitu cara famili depa.

One day aku lepak la dengan famili tu, mak bapak abang ipar aku baru datang dari kampung bawak banyak buah, aku pun join. Yang adik beradik ni sibuk la berbual sakan ber'aku-kau' dengan selamber.

Tetiba anak sorang kakak ni yang umur 5 tahun sound mak dia...

"Ha ha..mama cakap aku-kau....berdosa"

Terus satu rumah terdiam, then ramai-ramai bantai gelakkan budak kecik tu..(or maybe gelakkan kakak ni, mana-mana la).

Camni la susahnya nak jadi parents. Kita ajar semua nilai-nilai murni kat anak kita tapi hakikatnya our own moral value kelaut. Esok-esok bila anak tu jadi kurang ajar ke, mula la kita salahkan environment.

Contoh

Emak: Siti belajar dari siapa cakap perkataan tak senonoh ni ha? Mak tak pernah ajar Siti cakap camni tau! Ni mesti ikut budak-budak kat sekolah kan. Hisyyyy....!!!

Anak: (Tapi aritu masa mak bawak kereta mak cakap s**l b**i bila orang lain potong kereta mak) ~~ cakap dalam hati je sebab konpius kene marah.

Tak pun macam mana nak kasi budak tu faham yang sebenarnye mende tu memang salah tapi ada exception. Budak-budak boleh faham ke?

Camne? Camne? Camne????

No comments:

Post a Comment