Wedding

Daisypath Anniversary tickers

Amani

Daisypath Happy Birthday tickers

Aqil Danial

Daisypath Anniversary tickers

Monday, November 3, 2014

Parenting Paranoid

Aritu aku ade nampak status kawan aku kat Facebook, dia tegur kawan dia supaya stop post pasal kes budak kena dera.

Recently banyak kot kes macam tu dilaporkan kat news. Paling femes kalau yang dera budak tu ialah taska. Dulu orang gaji suka dera, bila dah hantar ke taska, pengasuh kat taska pulak dera. Kes terbaru ni budak 3 tahun kene ikat tangan ngan kaki. Siap tunjuk gambar tu..dengan budak tu tak berbajunya. 

Sadis gila! Tak payah nak jadi parents, sesiapa pun waima yang takde anak akan sayu tengok gambar atau baca laporan macam tu, walaupun budak tu bukan anak kita. Memang sedih....dan menyeramkan juga.

So aku komen dengan post kawan aku tu, aku cakap "Aku stuju. Stop la post mende-mende camni. Jangan jadikan parents fobia. Nanti tak pasal-pasal kite jadi overprotective walaupun anak kita ok je sebenarnye."

Seriously, itu yang aku rasa. So far, alhamdulillah anak aku dijaga dengan baik. Even kalau aku bagi surprise visit pun kat rumah pengasuh tu, nampak anak aku ok je. Tapi bila asyik baca kes macam ni, aku jadi risau je anak aku kat umah orang tu. Ok ke tak, kene dera ke tak, cukup makan ke tak.. Isy, risau!

Then kawan aku reply "Bagus juga jadi overprotective, kita kene amik tau hal anak".

Wo wo wo....cop! Ok, kat sini aku tak stuju.

Protective boleh. But over protective, No! Na-ah! Nay! Nehi! Tidak!

Berdasarkan pengamatan aku la kan, kawan-kawan aku yang mak dia jenis overprotected, tak berapa nak berjaya dalam hidup. Belajar pandai pun, end up tak berani nak berdikari dengan berhijrah jauh dari family. 

Aku tak cakap semua, tapi kebanyakan. And yang pandai berdikari tu pun aku nampak, bukan atas 'didikan' parents tu tadi, tapi lebih pada sikap budak tu sendiri. Pendek cite, dia jenis 'rebellious'. Selama ni parents dia asik kongkong dia kan, so now dah cukup umur, dia bawak haluan sendiri jauh dari 'tampuk pemerintahan' parents ni tadi.

Ini cakap aku sekarang, which I plan to practice in the future. Tapi dengan peningkatan kadar jenayah kat Malaysia skang, aku tak nafikan pentingnya untuk ibu bapa tau kat mana anak dia berada, di setiap masa. Mungkin zaman akan datang, apa yang aku cakap ni tak applicable. Cuma perkataan 'overprotective' tu aku rasa tak sesuai. Care yes, concern yes, protective yes..but not overprotective.

Penah dengar lagu Britney Spears tajuk "Overprotected"? Dah tengok video klip dia? Cuba comparekan dengan album pertama dia. Ko rasa kenapa dia bertukar camtu?

Lagipun dalam Islam kan suruh kita bersederhana aje. 

Aku rasa yang jadikan "Overprotective tu okay" ialah sebab parents sekarang sangat paraniod dengan apa yang jadi kat luar sana.

Please, parenting is hard enough, don't make it worst. Stop the media exploitation!

No comments:

Post a Comment