Wedding

Daisypath Anniversary tickers

Amani

Daisypath Happy Birthday tickers

Aqil Danial

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, June 9, 2013

Tak boleh atau tak nak?

Perbualan dengan seorang rakan pagi tadi.

Dia: Aku lewat bangun pagi tadi. Anak aku bangun tengah malam nak susu, lepas tu ajak main. Bila dah tido balik, aku terjaga ha kau..dah pukul6. Kalut pergi opis.

Aku: Aku pun lewat bangun arini. Jiran sebelah nak balik kampung agaknya, lepas subuh tu bukan main meriah ber'bye-bye'. Bila aku tido balik, aku bangun dah pukul 9.

Dia: Nasib baik time cuti sekolah, dapat la memecut gi keje.

Aku: Kihkihkih..

Dia: Siapa la sangka aku boleh terer memandu. Dulu try bawak kete kau, kejap ke tengah, kejap ke tepi. Skang ni sebelah tangan je aku pegang stereng.

Aku: Kita wanita cekal memang macam ni.

Aku punye prinsip camni- samada BOLEH atau TAKNAK. Tu je.

Kalau orang lain boleh buat, kita pun boleh buat. Kalau orang lain boleh drive kita pun boleh. Bila aku cakap boleh tu maknanya kebolehan dari segi fizikal atau mental ye. Kau boleh memandu tapi tak boleh bawak kereta kat jalan raya sebab kau tak mampu or takde duit nak gi amik lesen is another story. Point here is kau boleh memandu, bukan taknak.

So apa yang halang kau dari buat mende yang orang lain boleh buat?

Kau taknak. Tu je jawapan dia. Takde jawapan lain.

Aku tak cakap taknak tu salah. Kita bebas buat pilihan. Aku tak pernah rasa mengatakan taknak itu salah. Hak kau, hidup kau, sukahati kau.

Contoh cam aku..aku boleh je nak excel dalam kerjaya, strive for promotion. Sape taknak pangkat tinggi gaji tinggi kan. Boleh....bukan susah. Buat kerja sehabis baik, kerja yang bagus jangan lupa canang kat bos, kerja yang tak bagus make sure settle senyap-senyap jangan sampai orang tau, and sentiasa volunter buat kerja-kerja yang takde kaitan dengan job role sebenar. Kemungkinan besar nama tersenarai dalam calon untuk naik pangkat.

Tapi aku taknak. Aku nak buat kerja, sampai masa balik umah. Kat umah rilek tengok tv, main ngan anak. Esok datang kerja lagi, dah petang balik. Camtu jela rutin hari-hari, tau-tau ujung bulan masuk gaji.

Tapi, bila kita dah decide kita taknak, kita tak boleh tau merungut apa yang kita tak dapat. Aku cool je tak tukar role walaupun dok ngadap mende yang sama dah 4 tahun (meroyan jugak sebenarnye tapi taknak la keje susah payah!). Kene redha la, dah kau yang taknak.

So jangan bagi alasan tak dapat holiday sebab anak kecik..kau yang taknak susah payah angkut budak tu atau kau cerewet tak nak holiday tempat dekat-dekat sebenarnye. Jangan cakap kau tak boleh pergi haji sebab takde duit..kau yang taknak menyimpan untuk tujuan tersebut sebenarnya, tapi tukar sport rim, tukar henpon kau ade bajet. Jangan cakap kau tak boleh belajar sebab kau tak pandai..kau yang taknak baca buku sebenarnya.

So post pada hari ini mengajak anda semua untuk muhasabah diri. Betul ke apa yang jadi dalam hidup anda sekarang ni adalah di luar kawalan anda, atau anda sebenarnya yang taknak berubah? dan marilah kita bersikap jujur dengan mengatakan "Aku bukan tak boleh, tapi aku taknak".

Katakan taknak pada rokok! Tetibe.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment