Wedding

Daisypath Anniversary tickers

Amani

Daisypath Happy Birthday tickers

Aqil Danial

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, July 15, 2015

Maaf

Raya dah dekat. Sempena ketibaan bulan Syawal ni, kita digalakkan untuk bermaaf-maafan.

Tapi mesti ada seseorang (atau mungkin lebih) yang kita susah sangat nak maafkan kesalahan dia.

Dalam Islam, kalau kita bersalah dengan Allah, kita boleh buat solat taubat dan minta keampunan-Nya. Tapi kalau kita buat salah dengan manusia, kita kene minta maaf dengan manusia tu sendiri, kalau tak dosa tu kita kene tanggung kat akhirat nanti.

"Kau merangkak jumpa aku dekat akhirat nanti!" kata kita dengan bongkaknya.

BUT...we are all sinners, aren't we?

Kalau kita taknak maafkan kesalahan orang, ada kemungkinan pun ada seseorang yang taknak maafkan kesalahan kita.

Payah kan?

Berdoalah semoga terbuka hati kita suatu hari nanti untuk memaafkan kesalahan orang yang kita benci tu. Dan berdoa juga terbuka hati orang yang berdendam dengan kita supaya memaafkan kesalahan kita. 

Semoga kita semua kembali dalam keadaan yang bersih.

Why am I writing this?

Nope, bukan untuk berdakwah.

Truth is I am holding a grudge over somebody right now. Memang tak dapat nak maafkan langsung kesalahan dia. Yes, I really hope dia akan merangkak jumpa aku kat akhirat nanti. 

But, muhasabah diri. 

Aku berdoa semoga suatu hari nanti terbuka hati ni untuk maafkan dia...sebab aku juga berharap orang maafkan kesalahan aku.

Atau mungkin sebenarnya aku harap dengan memaafkan dia, aku dapat ketenangan dari api dendam yang membara lama dalam hati ni.

Kenangan itu boleh dilupakan, tapi luka itu tetap masih berdarah.

No comments:

Post a Comment